Francúzsky Olympique Marseille predstavil v závere októbra špeciálnu edíciu svojich dresov pre aktuálnu sezónu 2012/13. Deväťnásobný francúzsky majster v nich odohrá aj zo záveru októbra odložené stretnutie proti konkurenčnému Lyonu. Keďže dresy tohto popredného francúzskeho klubu vám Svet dresov predstavuje každú sezónu, v článku nájdete informácie a fotografie aj o už skôr predstavených hlavných bielych, náhradných belasých i tretích čierno-oranžových dresoch.
Hlavné biele dresy už zďaleka nie sú žiadnou horúcou novinkou, keďže boli predstavené ešte v priebehu mája. Okrem tradičnej bielej a belasej farby je na nich zastúpená aj oranžová, ktorá sa objavovala v minulosti najmä na náhradných dresoch francúzskeho klubu. Pod oranžovým výstrihom sa nachádza belasé logo spoločnosti Adidas, oproti ktorému je umiestnený klubový znak, ktorého súčasťou je aj motto klubu: „Droit au but“ – „Priamo k cieľu.“
Najzaujímavejším prvkom bielych dresov je reliéf erbu mesta Marseille, ktorý je umiestnený na hrudi. Vznik tohto výrazného symbolu mesta z juhu Francúzska sa datuje do 14. storočia. Súčasťou erbu je aj motto v latinčine, ktoré do slovenčiny môžeme preložiť ako: „Mesto Marseille je žiarivé vďaka svojim hrdinským činom.“ Dizajnéri nemeckého výrobcu našli aj paralelu so samotným klubom, ktorý je vo Francúzsku jeden z najpopulárnejších vďaka hre svojich futbalistov.
Náhradné oblečenie si fanúšikovia Olympique možno spájajú aj s menom aktuálneho trénera klubu Élieho Baupa, ktorý bol do funkcie menovaný práve v deň, kedy boli predstavené aj belasé dresy. Druhá voľba francúzskeho klubu je výrazným kontrastom k hlavným bielym dresom, ktoré majú moderný vzhľad a pre zmenu vsádza na retroštýl. Inšpiráciou nemeckých dizajnérov sa stali dresy Marseille zo 70. rokov, z ktorých je prevzatý aj zaujímavo upravený klubový znak.
Na belasých dresoch sú viditeľné pruhy v dvoch odtieňoch tejto farby. Prevedenie véčkového výstrihu vzdáva hold francúzskym národným farbám – červenej, bielej a modrej. V rovnakom štýle sú zakončené aj belasé rukávy. Partnerom Olympique je od záveru minulej sezóny sieť športových predajní Inter Sport, ktorá nahrádza stávkovú spoločnosť BetClic. Belasé tričká majú futbalisti francúzskeho klubu väčšinou doplnené belasými trenírkami a bielymi, prípadne belasými štulpňami.
Azda najväčšou zaujímavosťou sú tretie dresy Olympique. Nemecká spoločnosť Adidas pravdepodobne s obľubou experimentuje s oblečením francúzskych klubov, pretože po trojrozmerných dresoch Lyonu pripravila zaujímavú novinku aj futbalistom z Marseille. Tretie čierne dresy sú totiž obrátiteľné a možno ich tak nosiť aj takpovediac naopak – vtedy sa z nich stávajú pre zmenu oranžové.
Netradičné prevedenie tretích dresov je výsledkom spolupráce dizajnérov nemeckého výrobcu s dvoma osobnosťami francúzskej kultúry – dizajnérom Pablom Rheidosom a lídrom marseillskej hip-hopovej skupiny IAM, ktorý si hovorí Akhenaton. Z jednej strany sú dresy čierne s oranžovými pruhmi i logom spoločnosti Adidas. Marseillský klubový znak umiestnený na ľavej strane pri srdci je taktiež v čierno-oranžovom prevedení. Na hrudi nechýba ani oranžové logo sponzora Inter Sport.
Po prevrátení sú tretie dresy oranžové, vľavo na hrudi nechýba čierne logo spoločnosti Adidas, vpravo opäť nájdeme znak marseillského klubu v oranžovom prevedení s čiernym tieňovaním. Ozdobou dresu sú tieňované rukávy a prepracovaný dizajn pozostávajúci z vírivých čiar umiestnených na zadnej strane pod výstrihom. Čiary sú doplnené aj menami autorov tohto veľmi zaujímavého dizajnu.
Najnovším prírastkom do rodiny dresov marseillského klubu určených pre aktuálnu sezónu sú čierne dresy doplnené ružovými pruhmi. Tie majú okrem zberateľského, či športového rozmeru aj jeden špeciálny, keďže majú upozorniť i pomôcť v boji proti rakovine prsníka. Nové dresy marseillského klubu sú výsledkom spolupráce Olympique so spoločnosťou Adidas a Ligou proti rakovine, čo je organizácia, ktorá je známa aj na Slovensku.
Čierne dresy mali mať premiéru 27. októbra v stretnutí 10. kola francúzskej Ligue 1 Olympique Marseille – Olympique Lyon, ktoré však bolo odložené. Zverenci trénera Élieho Baupa by sa však v nich mali objaviť aj v ďalších stretnutiach domácej ligy či Francúzskeho pohára. Výťažok z predaja dresov i vstupeniek z vybraných stretnutí bude venovaný na boj proti vyššie spomínanej zákernej chorobe.
Olympique Marseille obsadil v minulom ročníku až 10. miesto najvyššej francúzskej súťaže a zaostal tak za svojimi ambíciami, ktoré sú pre tohto deväťnásobného majstra krajiny a desaťnásobného víťaza Francúzskeho pohára vždy len najvyššie. V aktuálnej sezóne však už L´OM patrí k lídrom francúzskej súťaže, keď je momentálne na druhom mieste tabuľky za vedúcim Parížom Saint-Germain.